Térségi iskolaközponttá válhat az intézmény
Interjú Leleszi Tiborral, iskolánk új igazgatójával
(A kollégiumi rádió számára készült interjú szerkesztett változata.)
IMG_0716IMG_0724IMG_0764IMG_0782

- Szeretettel köszöntjük a diákrádió hallgatói nevében  Leleszi Tibor igazgató urat, iskolánk új vezetőjét, akit egy rövid bemutatkozó beszélgetésre kértünk meg. Igazgató úr már bemutatkozott az osztályok többségében. Melyek azok a leglényegesebb információk, amelyeket fontosnak tart elmondani magáról?
- Több mint 20 éve vagyok a pedagógusi pályán, melynek felében tanárként dolgoztam. Mérnök-tanárként kezdtem a pályámat, azt követően igazgatóhelyettes, kollégiumvezető és igazgató voltam. Legutóbb is igazgatóként pályáztam ide a záhonyi középiskolába.

- Miért pályázott a mi iskolánk vezetői posztjára?
- Nagyon jó a kérdés. Úgy látom, hogy a záhonyi intézmény lehetőséget kínál arra, hogy egy igazi iskolaközponttá építsük ki olyan tanulók számára, akik tehetségesek, de esetleg nehezebb körülmények között, hátrányos térségekben élnek. Igyekszem felhasználni eddigi tapasztalataimat arra, hogy ők is eljussanak a minél magasabb szintű tudáshoz és kiteljesítsék az előttük lévő továbbtanulási lehetőségeket. Szeretném külső-belsőleg megújítani az intézményt, magát az épületet is. Sok pályázatot szeretnék készíteni és egy nagyon családias légkörű, közös célért küzdő iskolát létrehozni.

- Eddigi ismeretei szerint melyek iskolánk legfontosabb jellegzetességei, amelyekben eltér a korábbi tanári, intézményvezetői munkahelyeitől?
- Előző munkahelyemen, egyházi iskola lévén, bizonyos nevelési elvek kötöttek voltak. Itt is nagyon szeretném középpontba állítani a nevelést és érett, értékeket valló embereket nevelni. Ugyanakkor szeretném elérni azt is, hogy a kerettanterv révén minél több tudást átadjunk a diákoknak. További célom a differenciális tehetséggondozás. Minden tanulót, annak megfelelően, hogy milyen előképzettséggel rendelkezik, vagy felzárkóztatásban, vagy a tehetséggondozásban részesíteni. Ennek érdekében olyan szakköri kereteket kialakítani, ahol a tehetségüket ki tudják bontakoztatni. Nagyon fontosnak tartom negyedik pillérként, hogy a sport mellett kialakítsunk egy erős művészeti nevelést, foglalkozásokkal, körökkel, mert itt is sok tehetséges diákot látok. Ez nem alakult még ki az iskolában, de van, vagy lesz lehetőségünk erre.

- Hogyan érzi magát az első 2 hét után?
- Nagyon köszönöm. Jól érzem magam, igyekszem minél hamarabb megismerni az iskolát, a diákokat. Ezért is gondoltam arra, hogy végigjárok minden osztályt pontosan azért, hogy ismerkedjek és közvetlenül tapasztaljak meg dolgokat. Szeretnék jól együttműködni a diákönkormányzattal, hogy információim legyenek és hasonlóan a diákok is első kézből kapjanak információkat.

Rövid és hosszú távú feladatok

- Milyen rövid és hosszú távú feladatokat tűzött ki maga elé, mint iskolaigazgató?
- Rövid távú feladataim: elsősorban megismerni a diákokat, a pedagógusokat, a közösséget, tovább erősíteni a családias légkört, kialakítani az együtt gondolkodást az azonos célokért. Hosszú távú célom pedig az, amiről már többször beszéltem, hogy szeretném létrehozni a térség iskolaközpontját. Egy módszertani központot, ahol új pedagógiai módszereket alkalmaznak a tanárok és ahonnan minél több tehetséges diák kerül ki. A későbbi terveim között szerepel az érettségizettek szakképzésében, hogy együttműködve a nyíregyházi főiskolával olyan felsőfokú szakképzéseket hozzunk ide, melyek segítik a munkához való jutást. Az a célom, hogy minél több munkahelyteremtő beruházáshoz kapcsolódó képzést tudjunk Záhonyban megszervezni.

- Milyen esélyt lát a 31 éves iskola-, illetve a kollégiumi épület felújítására?
- Létfontosságúnak tartom a kollégium felújítását. Mert amiről az előbb beszéltem, hogy az intézmény egy igazi iskolaközpont legyen, ahhoz kell egy megfelelő kollégium, egy felújított kollégium. A tervek megvalósításához egy olyan kollégium szükséges, amely lakható és amely a város rendezvényeihez is kapcsolható. Ahol vendégeket tudunk fogadni és egy kulturális, vagy egy művészeti fejlesztési irányban is tud szolgálni. Szeretnék az iskolával nyitni a város felé és a térség felé. Elérni, hogy az iskola ne csak itt éljen Záhonyban, hanem érezze a város és a térség is magáénak. Ennek érdekében az első lépése az lesz, mármint amit tapasztalni fogtok, hogy már az októberi műsort, a 23-ai emlékműsort iskolánk adja majd városi szinten. Sőt valószínűleg még egy megyei rendezvény is lesz itt Záhonyban, az 56-os eseményekkel kapcsolatban, ahol szintén iskolánk fogja nyújtani a műsort a város lakóinak.

- Régi igény a kollégisták részéről, hogy minden szobában legyen konnektor és sokan szeretnék azt is, hogy zárhatók legyenek a szobák. Igazgató úr lát-e ezekre lehetőséget?
- Ezek jó kérdések és praktikus, gyakorlati kérdések. Azt hiszem minden további nélkül található megoldás. Ez gazdasági kérdés, pénzügyi forrás kérése, de nyilván ezen költségek előteremthetők.

- Igazgató úr korábban hat évig állt egy egyházi iskola élén. Mit szeretne átültetni mindabból, amit ott sikerült megvalósítania a diákok nevelésében?
- Ahogy már mondtam, az értékek a mai világban nagyon fontosak. Az ember rendelkezzen bizonyos erkölcsi tartásokkal. A mi diákjaink legyenek igazi családba tartozó emberek az életük folyamán. Maguk is egy tisztességes családot hozzanak létre. Azonkívül pedig, amiről már beszéltem, szeretnék egy igazi minőségi oktatást megvalósítani. Lehetőséget teremteni arra, hogy minél többen jussanak egyetemre, főiskolára, illetve abban az irányban is szeretném az iskolát megerősíteni - megint anyagi kérdések és pályázati kérdések merülnek fel -, hogy minél több délutáni elfoglaltság legyen. Egy iskola akkor él igazán, akkor válik élő iskolává, ha a tanítási órák után is rengeteg plusz lehetőség van. Felkínált lehetőség, ami nem kötelező, de a diákok élhetnek vele.

A nevelés fontossága

- Tanáraink elmondása szerint Igazgató úr az iskola feladatai közül az oktatást megelőzve az első helyre teszi a nevelést. Milyen tapasztalatok késztették erre?
- Vallom, hogy a nevelési oldal legyen az erősebb. Mert nevelni jobbra, oktatni többre lehet, ahogy talán mondtam az évnyitói beszédemben. A nevelés számára az a legfontosabb, hogy jobb emberekké váljunk. Egy neves svájci pedagógus mondta: a nevelés példa, azonkívül semmi más csak szeretet. Az oktatást egy erős nevelési alapra kell elhelyeznünk, ahol kölcsönösen ismerjük, tiszteljük egymást. Diákok, felnőttek, pedagógusok. Egy ilyen viszonyra könnyebben építhető egy magas színtű oktatás, véleményem szerint.

- A kollégiumnak eddig is jó kapcsolatai voltak a névadóval, majd fiával ifj. Dr. Béres Józseffel. Hogyan szeretné továbbfejleszteni a kapcsolatokat a Béres Családdal és a Béres Zrt.-vel?
- Már folynak a kapcsolatfelvételek. Szeretném megerősíteni és bővíteni a kapcsolatokat. Személyesen szándékozom felkeresni Dr. Béres Józsefet a kollégiumi nevelőkkel egyetemben, közösen. Beszéltem már többször arról, hogy szeretném, ha az iskolát a sajátjának érezné a térség, a felső-szabolcsi régió. Ennek érdekében a hagyományteremtés szándékával egy olyan térségi, akár kulturális, akár művészeti, akár sport rendezvényt tervezünk, amely méltó a névadóhoz, méltán viselheti Béres József nevét. A részletek majd nyilván az ifj. Dr. Béres József úrral folytatandó tárgyalások alapján alakulhatnak ki. Terveink szerint a rendezvény a környező iskolák, középiskolák, általános iskolák, bevonásával minden évben visszatérő eseménnyé válna, hasonlóan az iskolában működő Kandó-héthez.

Szabadidős programok

- Igazgató úr a kollégium egyik vendégszobájában lakik, így lényegében nap, mint nap az Ön szeme előtt zajlik a kollégisták élete. Milyen tanácsokkal szolgálna a szabadidő eltöltésére, a tartalmas kolis élet kialakítására?
- Erről már éppen beszélgettünk az első vezetői értekezleten. Nyilván a lehetőségek még egyelőre behatároltak. Azon eszközöket tudjuk használni, amelyek megvannak. Úgy gondolom, hogy nagyon sok olyan program van már, amit aktívan a DT végez a tanárnő és a tanár urak vezetésével. De nyilván lehetne bővíteni például a sportlehetőségeket. Nem tudom milyen sportversenyek népszerűek és hagyományosak a kollégiumban, de lehetne szervezni bizonyos kupákat a lányok és a fiúk számára. Akár fociban, akár kosár-, és kézilabdában, akár pingpongban. Azonkívül létre lehetne hozni egy filmklubot. Megint csak nagyon egyszerűen az ebédlő gyorsan alkalmassá tehető arra, hogy projektor és számítógép segítségével igazi mozivá, szélesvásznú mozivá tegyük. A diákok által összeállított programnak lehetne egy művészeti oldala, ami mondjuk úgy, hogy nevelő célzatú, és lehetne szórakoztató filmeket is vetíteni. Tapasztalataimra építve nagyon szívesen tartanék, vagy tartok, ha lesz rá érdeklődés a kollégiumban, akár foglalkozásokat, akár beszélgetéseket, ahol további lehetőségeket tárnánk fel a programok terén. Jó lenne idővel bizonyos művészeti dolgokat is megvalósítani, mert az itt lévő tárgyak, amit látnak, akár kinn is, azok mind a volt diákjaim által készített, tőlük kapott alkotások. Olyan diákoktól, akik szintén úgy kerültek be az intézménybe, hogy nem is tudták előtte, hogy ők tehetségesek rajzból, festészetből vagy tűzzománcból. A rádión keresztül nem megy át, de Önök látják, hogy igen szép alkotások. Én azt hiszem, hogy ezek valós lehetőségek, illetve meg kell hallgatnom még a DT-t, hogy mi az, ami további lehetőségként felmerülhet. Beszéltünk már arról is, hogy az aulában ki lehetne rakni esténként a ping-pong asztalokat, vagy akár sakkversenyt lehetne szervezni. Vannak ma már olyan társasjátékok, amelyekben nagyon komoly háziverseny rendezhető, nem tudom, hogy ismerősek-e a rizikó- és más logikai játékok. Tehát kis lépésekben, de lehetne délutánonként olyan köröket, programokat szervezni, ami lekötné a diákságot.

- Mivel tölti szívesen a szabadidejét? Milyen elfoglaltságok jelentenek az Ön számára kikapcsolódást?
- Kevés szabadidőm van még jelenleg. Magam is az előző iskolámban kezdtem el tűzzománcozni. Szeretek tűzzománcozni, amint a szobámban ez látható. Ezen kívül a hobbim a történelem, a hagyományok kutatása. Nagyon szeretem a népi régiségeket, a régi tárgyakat, eszközöket, ezeknek a gyűjtését.

- Köszönjük szépen a beszélgetést és további eredményes munkát kívánunk.
- Köszönöm szépen a meghallgatást és én is nagyon komoly és jó együttműködést kívánok. Közösen valóban elérhetjük a céljainkat.

- Köszönjük.

Feigel Virág – Kovács Bettina – Balogh Csaba diákújságírók
(szept. 12.)

Az interjú képei a galériában (Horváth D.)

Írta: admin, 2009. 10. 18., 22:36 órakor
További híreket, cikkekhez kapcsolódó képeket, valamint a cikkek teljes szövegét megtekinthetik a www.bereskoli.hu weboldalon.